Ketika seorang gadis sudah memasuki usia 15 maka orang tua mereka membangunkan sebuah ‘Pondok Cinta’ untuk menghabiskan malam dengan remaja lain dari komuniti mereka. Itulah sebuah tradisi khusus dari Suku Kreung di Kemboja.

Kreungs adalah suku terpencil bertapak di timur laut Kemboja yang sangat liberal dan terbuka dalam hal berkenaan seksual. Ketika seorang gadis mencapai pertengahan remaja, orang tuanya akan membangunkan sebuah ‘Pondok Cinta’ kecil dan menyuruh anaknya bertemu remaja lelaki dan menghabiskan malam mereka sehingga bertemu cinta sejatinya dengan siapa yang mahu menngahwininya.

Mereka percaya ini adalah cara terbaik untuk mencari suami terbaik untuk anak perempuan mereka yang mereka anggap akan menjadi pasangan sempurna. Mereka percaya,melalui cara ini , hubungan akan bertahan lama dan penuh dengan kasih sayang. Gadis Kreung yakin tentang seksual, mereka akan tahu bagaimana menghadapi lelaki. Mereka tahu apa yang mereka inginkan ketika menjalin hubungan dengan lelaki.
 Begitulah tradisi cara bagaimana Kreungs menangani remaja perempuan mereka. Menurut mereka, di zaman moden di mana perceraian dan pemerkosaan terlalu parah dalam masyarakat barat, komuniti khusus Kreungs ini tidak pernah mengalami perceraian dan pemerkosaan seperti itu dalam masyarakat mereka. Kini di wilayah ini, menyebarkan kesedaran tentang seks yang selamat , ialah dengan menggunakan kondom.

Nang Chan adalah seorang gadis remaja berusia 17 tahun sekarang tinggal di sebuah pondok cinta di halaman belakang rumah orangtuanya. Mari kita lihat pandangannya tentang pondok cinta ini :
“Pondok-pondok itu memberikan kami kebebasan dan adalah cara terbaik di mana kami dapat menjelajahi kekasih sejati kami.

“Ketika remaja lelaki datang untuk menghabiskan malam dengan saya.. Saya tidak ingin mereka menyentuh saya, maka mereka tidak akan lakukan. Kami hanya bercakap-cakap dan tidur. Jika saya bertemu beberapa lelaki,
dan kami berdua saling mencintai, maka saya akan lakukan ‘hubungan intim’ dengannya di pondok saya.

“Tetapi jika saya berhenti mencintai dia dan menemui remaja lain yang saya lihat lebih menarik, maka saya akan berhenti melakukan seks dengan teman saya sebelumnya. Saya pindah ke pondok saya ketika berusia 15
tahun.. masa itu saya telah memiliki empat teman lelaki.
“Saya tak mengira, berapa banyak lelaki lain datang tinggal di malam hari dengan saya. Ada dua atau tiga buat masa ini. Saya rasa tidak ada kewajipan untuk melakukan seks dengan lelaki, hanya kerana dia tidur di
samping saya. Kami perempuan, sangat teguh memegang pendirian untuk membuktikan cinta sejati mereka sebelum keintiman terjadi.

“Saya risau tentang kehamilan yang tidak kami inginkan. Tetapi orangtua telah jelas mengajar bagaimana menghindarinya dan memiliki seks hanya dengan lelaki yang benar-benar kita cintai. Jika seorang gadis
hamil hasil daripada seseorang yang tidak mencintainya, tetapi ada jejaka lain mencintainya, maka dia akan mengahwini gadis itu dan tetap mengambil bayi sebagai miliknya.

p/s : apa komen anda?





sumber



Posting Komentar

  1. Ape punya budaya la.. rosak2..

    BalasHapus
  2. ntah la, ada jg suku spt ini..yg peliknya si lelaki sangup pula berkongsi bekas2 nih...

    BalasHapus
  3. Hahahahha....poyo lah budaya gila ni

    BalasHapus
  4. mcm bez jer..ley jumpa yg terbaik lps byk wat eksperimen..wakakaka..

    BalasHapus
  5. Practice makes Perfect...hahahaha

    BalasHapus
  6. best nye jd laki kemboja,

    BalasHapus
  7. boleh test drive plak??

    BalasHapus
  8. ape punya budaya nie.. pasti ke drg tidak melakukan hubungan intim.. lelaki dan perempuan berduaan gitu. ibarat macam kucing Nampak ikan takkan tak makan kn.

    BalasHapus
  9. kalau da longgar lelaki pon x hingin -.-

    BalasHapus
  10. budaya xleh pakai...hancur dunia... ~.~"

    BalasHapus
  11. Parah...tapi yang inilah yang diperjuangkan oleh Ambigar.....harap jgn ada kat malaysia...

    BalasHapus
  12. perhhhhhhhhhh O.o

    BalasHapus
  13. budaya ni hanya perAGUNGkan NAFSU semata-mata... boleh rosak keturunan... mengalakkan hubungan terlarang dan berisiko sebar penyakit kepada remaja tanpa di sedari.. jauhkan budaya ni dari Malaysia..

    BalasHapus
  14. ingt nk g cari gk budaya 3 suku nih..klaw boleh nk jadi org first yg rasmikan...muda2 lg.fresh.hakhkakhak

    BalasHapus
  15. bile kewarasan akal x digunakan...baik dan buruk pun x blh nk dibezakan...

    BalasHapus
  16. ni kira macam test drive jugak la. tak suka tinggal cari lain. Memang la kurang permekosaan bila anak2 teruna tak risau nak cari pompuan bila sangap. pergi je pondok cinta.. Untung dapat. Takkan dalam banyak2 semua menolak. Apapun budaya & cara hidup mereka masih kuno. Tapi budaya kuno ni sekarang di amalkan di kalangan masyarakat kita cuma takde la pondok khas yg mak bapak buat.. cuma anak2 buat secara senyap.
    Panas >>CARA JIN MELAKUKAN

    SEKS & MEMBIAK

    Panas >>GADGET SAMSUNG

    MEROSAKKAN UMAT ISLAM?

    BalasHapus
  17. mslhnya dsini c perempuan ni..klw dy x suka bole tukar plk p lelaki lain..apa ke namanya tu..mcm pelacur lh pulak...malu pn ada....yg c lelaki dsna..isk..adakah perempuan bole kongsi2..geli geleman ...

    BalasHapus
  18. Dengan satu klik je, anda akan dibayar RM0.15, semakin banyak klik anda dapat, semakin banyak komisyen.. tapi camne nyer??
    klik je x rugi pn..jom ramai2..
    Fast action, fast result :)
    http://iklansticky.com/hop.php?ref=yuliatimy

    BalasHapus
  19. wow hebat.. tapi bende nilah yang merosakkan sesebuah kaum.. tau tak!! better you take note..

    BalasHapus
  20. org suruh komen, bukan nak buat promosi.. b***h betullah.. tak abih2 'Dengan satu klik je' bla bla bla..

    BalasHapus
  21. http://rwtnwrsn.blogspot.com/ jalan penyelesaiannya.

    BalasHapus
  22. urm...budaya yg tak boleh dipraktiskan dj malaysia..kalau terus terang..memang hancur...seolah olah menyokong seks bebas tp dgn sokongan kedua owg tua nya..tp yelah..inilah budaya dia owg..lain tmpt lain budaya...

    BalasHapus
  23. urm...budaya yg tak boleh dipraktiskan dj malaysia..kalau terus terang..memang hancur...seolah olah menyokong seks bebas tp dgn sokongan kedua owg tua nya..tp yelah..inilah budaya dia owg..lain tmpt lain budaya...

    BalasHapus

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top