Dengarlah keluhan para guru
Dengarlah keluhan para guru | Dua minggu lagi cuti sekolah bermula.
Biasanya guru-guru cukup gembira dengan percutian ini kerana mereka mempunyai masa untuk berehat dan bercuti bersama keluarga.
Tapi kali ini kegembiraan tersebut suram kerana ramai dari mereka tertekan dengan sistem baru yang digunakan oleh Kementerian, iaitu Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
Betul sistem ini diperkenalkan oleh Kementerian setelah beberapa kali mesyuarat diadakan.
Betul sistem ini diperkenalkan kerajaan setelah mengambil kira kebaikannya untuk guru, murid-murid dan sistem pendidikan negara.
Betul tujuan sistem ini baik untuk transformasi sistem pendidikan negara, iaitu “untuk menilai potensi murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan pencapaian.”
Tetapi apakah sistem ini betul-betul baik untuk meningkatkan mutu pendidikan negara? Apakah sistem ini betul-betul boleh diterima oleh para guru? Pertanyaan ini perlu diteliti sebelum mendapat jawapannya.
Saya sudah mendengar lama rungutan para guru tentang hal in sejak ia mula dilaksanakan pada tahun 2011 di peringkat sekolah rendah dan pada tahun lepas bagi peringkat sekolah menengah.
Ada yang menulis secara peribadi meminta saya membangkitkan hal ini.
Tetapi saya diam sehinggalah saya dapati kelemahan pelaksanaan sistem ini semakin ketara.
Apa yang lemahnya dengan sistem ini?
Lemahnya bukanlah pada tujuannya yang baik:
(i) untuk menilai potensi murid,
(ii) memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi murid; dan
(iii) membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.
Tetapi lemahnya sistem ini adalah pada penggunaan sistem memasukkan datanya yang tidak boleh ‘comply’ dengan beban data semasa.
Sistem Pangkalan Data PBS Lemah Justeru lemahnya sistem data PBS ini, maka guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam.
Akibatnya, pada waktu pagi guru mengantuk menyebabkan mutu mengajar menjadi lemah, sekali gus menjejas mutu pengajaran dan pembelajaran.
Akibatnya, murid tidak mendapat pembelajaran yang sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas perkeranian, bukan pada tugas hakikinya. Ini kerana selain sibuk memasukkan data, guru juga sibuk mengemaskan rekod.
Aduh!!! Apa lagi? Guru juga terpaksa menyiapkan kerja-kerja PBS sendiri seperti membina instrumen soalan, menanda dan menyemak kertas soalan.
Selepas itu, guru perlu mengadakan aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan kemahiran insaniah yang lain.
Guru kadang-kadang terpaksa lepaskan murid ke aras band yang lebih tinggi biarpun arasnya belum dicapai.
Selain itu, guru perlu mengurus fail pelajar yang mungkin mencecah angka ribu dan puluhan unit almari untuk penyimpanan fail berkenaan serta memasukkan ratusan band pelajar ke dalam sistem.
Bayangkan bagaimana susah dan tertekannya guru jika internet hang?
Bayangkan bagaimana lelahnya guru setelah disemak semula dalam sistem, data yang dimasukkan sebelum ini tidak ada dalam pangkalan?
Maka dari sinilah, guru selalu bertanya, siapakah yang membangunkan sistem ini?
Mengapa diberi kepada pembekal yang tidak berkelayakan untuk menyediakan sistem ini kepada sekolah dan guru?
Mengapa kerajaan boleh melaksanakan sistem ini dikala sistem ini masih belum mesra pengguna? Bilakah mutu sistem ini akan dipertingkatkan? Dan bermacam persoalan lagi.
Saya pernah menceritakan kelemahan sistem ini kepada kawan saya, seorang pegawai di PPD.
Beliau kata kepada saya guru yang merungut dengan sistem PBS ini adalah guru yang malas dan tidak ada semangat untuk berjaya dalam bidang keguruan.
Maka beliau pun mulalah bercerita kepada saya tentang kejayaan sistem ini di negara-negara lain.
Saya tidak nafikan kejayaan sistem ini di negara lain, tetapi saya katakan sistem di sini tidak mesra guru kerana sistemnya selalu 'hanged' sehingga menyebabkan guru tertekan.
Ada guru yang terpaksa bangun pada jam 3 pagi semata-mata untuk memasukkan data. Jadi kata saya, sistem PBS ini mungkin sesuai di negara lain, tapi belum tentu sesuai di negara kita.
Anggur yang sesuai ditanam di Perancis belum tentu sesuai ditanam di Cameron Highlands.
Akhirnya, setelah mendengar keluhan para guru sejak sistem ini diperkenalkan, saya cuma ingin katakan guru yang mengeluh bukan kerana mereka tidak ‘love teaching’. Tapi mereka mengeluh kerana sistem PBS ini membebankan dan tidak mesra pengguna.
Oleh itu, jika kerajaan mahu juga meneruskan penggunaan sistem ini, teruskanlah dengan membaiki dan meningkatkan sistemnya supaya para guru tidak lagi tertekan dengan sistem yang tidak mesra pengguna.
Tugas mengajar ini seronok dan mulia. Maka, jangan bebankan para guru dengan perkara yang tidak sepatutnya.-sinar harian
Saya setuju dengan pendapat di atas.Malahan selaku guru dan setiausaha pbs,saya diberi tugas untuk memantau guru dan pelajar yang tidak menjalankan pbs.Paling 'menggembirakan' bila laporan yang diberikan dianggap halai balai oleh pentadbir.Bila saya abaikan setiap arahan pemantauan,saya dituduh tidak menjalankan tugas.Pada asalnya tugas yang saya lakukan adalah ikhlas memantau para guru dan pelajar tetapi bila tuduhan dibuat sebegitu, saya tidak langsung berminat untuk membuat pbs lagi.
BalasHapusAsalnya PBS memang molek kerana guru dapat melihat perkembangan pelajar.Tetapi apabila semua pihak seperti mahu lepas tangan dengan menuduh guru tidak melaksanakan tugas guru dengan baik,semuanya menjadi tidak ikhlas.Sedangkan guru sebelum PBS dilaksanakan adalah yang tidak mengira waktunya menjalankan tugas.Apatah lagi untuk membezakan para pelajar itu bodoh atau cerdik,dan selaku guru,tugas sebenar adalah mendidik pelajar serta sering membawa pelajar keluar perkhemahan tanpa mengira duit minyak kereta untuk mengiringi pelajar.
Saya akui mungkin ada sesetengah guru yang malas sebelum ini,ambillah tindakan pada guru tersebut sahaja dan tidak wajar melabel semua guru dengan hanya berdasarkan sistem yang lambat.Jika semua guru yang rajin pun dilabel malas,lebih baik semua guru betul2 malas.Hanya kerana tidak memasukkan segelintir band,perkara ini sudah melabelkan guru2 malas.Kadang-kadang saya tertanya,apakah guru zaman dahulu juga malas tetapi boleh melahirkan para cendikiawan yang termasyhur.
Saya pernah diberitahu oleh pentadbir bahawa saya perlu dibimbing untuk menjalankan tugas.Apabila kenyataan tersebut keluar dari mulut beliau,saya dengan lantas menjawab,jika semua dapat berfikir sebagai pentadbir,maka tidak perlulah ada jawatan pentadbir.Begitu juga untuk melaksanakan PBS.Jika semua guru dilabel pemalas,lebih baik guru jadi pemalas.Tentu2lah tidak perlu ada label siapa malas sebab pastinya guru tetap dilabel pemalas walaupun telah dilaksanakan.