Pernikahan Aeril Dan Wawa Zainal Akan Disiasat Oleh JAIS | Pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) difahamkan akan memanggil individu yang terlibat dengan pernikahan kali pertama pasangan pelakon Aeril Zafrel dan Wawa Zainal yang dipercayai berlaku pada 25 Februari tahun lalu.

Menurut Penolong Pengarah JAIS, sekiranya keputusan mahkamah mendapati mereka bersalah kerana bernikah tanpa kebenaran, kesemua yang terlibat dalam pernikahan pertama itu boleh didenda RM1,000 atau enam bulan penjara mengikut enakmen Undang-Undang Keluarga Islam.

“Kes ini masih dalam tindakan siasatan JAIS sama ada mereka dinikahkan oleh kadi yang bertauliah atau sebaliknya. Setiap pasangan yang berhajat untuk bernikah, mereka perlu mendapatkan kebenaran terutama bakal pengantin perempuan. Undang-undang setiap negeri memerlukan pasangan berkenaan membuat permohonan untuk berkahwin.

“Tak perlu pernikahan kali kedua sekiranya pernikahan pertama itu sah mengikut hukum syarak. Dalam Islam, tak ada istilah pernikahan kali kedua. Buat masa ini, saya tak boleh beri sebarang pengesahan sama ada pernikahan pertama mereka sah atau sebaliknya kerana kes ini masih dalam siasatan.

“Begitu juga dengan status bayi mereka, saya tak boleh beri sebarang pengesahan sama ada anak itu sah taraf atau sebaliknya selagi siasatan belum selesai,” ulasnya panjang lebar menerusi akhbar Bi-Pop, semalam.

Pernikahan Aeril dan Wawa menimbulkan kekecohan selepas mereka dikatakan bernikah dua kali apabila pernikahan kali pertama tidak disusuli dengan dokumen nikah yang sah.

Mereka membuat keputusan untuk menikah kali kedua pada 4 Februari tahun ini di sebuah masjid yang terletak di Petaling Jaya.

Ini kerana ketika itu Wawa disahkan sudah hamil dua bulan dan untuk dibinkan dengan nama Aeril mereka memerlukan dokumen nikah yang sah untuk tujuan itu.

Anak mereka, Ahmad Fakharuddin Attar selamat dilahirkan pada 24 Ogos lalu di sebuah pusat perubatan swasta Kuala Lumpur.-mynewshub

Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top