Di tahun 1900-an, Inggris pernah memiliki penjaga gol yang disebut tergemuk dan paling tidak ideal – di dunia, iaitu William ‘Fatty’ Foulke dari kelab Sheffield United, Chelsea dan pasukan negara Inggris. Sekarang status penjaga gol itu jatuh kepada penjaga gol berasal dari Romania, Daniel ‘Baronul’ Badislav. Baronul mungkin tidak seberat Fatty, kerana dia ‘hanya’ berat 130 kilogram, atau lebih ringan sekitar 20 kilogram dari Fatty.


 Tetapi dia punya impian setinggi langit iaitu bergabung dengan pasukan terbaik Romania, Rapid Bucharest. Baronul baru diketahui dunia ketika media tempatan memberitakan pasukannya, Ciorogaria melawan pasukan lain di sebuah pertandingan Division IV Romania.

Pertandingan itu riuh kerana lawan tidak puas hati dengan hukuman penalti bagi Ciorogaria. Saat pertandingan terhenti, Baronul diwawancara stesen tv dan disiarkan ke seluruh dunia. Saat itulah dia berkata, ”Impian saya adalah bermain untuk Rapid Bucharest.”

Saat tendangan penalti, Baronul memang tidak boleh menyelamatkan gawangnya dari bolos namun aksinya saat ‘terbang’ menuai pujian. Setidaknya Baronul punya skill bagus untuk penjaga gol yang punya ukuran ekstra. Apakah Rapid akan menaruh minat setelah tayangan itu disiarkan? Mungkin, tetapi sukar untuk menjadi penjaga gol utama kerana berat badannya boleh menjadi penghalang untuk dia bergerak lincah.


sumber

Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top