Keadaan dalam masjid lama yang terbiar dan kotor. Gambar kecil: Ismail


MARANG – Penduduk di sini merayu pihak berkaitan agar membaik pulih semula atau merobohkan sebuah masjid lama di sini, agar tidak disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab kerana keadaannya tidak terjaga.

Dakwa mereka, kemudahan lama di Binjai Rendah tidak lagi digunakan selepas masjid baru iaitu Masjid Haji Muda siap dibina lebih dua tahun lalu terletak bersebelahan masjid lama berkenaan sekaligus kemudahan itu terbiar dan mereput.



“Hampir keseluruhan bahagian dalam dan luar masjid didapati rosak berpunca daripada serangan anai-anai kerana tidak dijaga manakala siling dan palangnya pula sudah mula mereput,” kata penduduk berdekatan dikenali sebagai Abdullah, 40-an.

Menurutnya, keadaan kotor dan tidak terjaga itu juga menarik perhatian golongan tidak bertanggungjawab untuk melakukan perkara negatif termasuk melakukan maksiat kerana masjid lama berdekatan dengan jalan utama Kuala Terengganu ke Kuala Berang.

“Terbaru, sekumpulan penduduk berjaya menangkap dua pasangan remaja yang dipercayai ingin melakukan maksiat tetapi berjaya dicegah dan ditahan orang kampung,” katanya kepada Sinar Harian.

Tinjauan Sinar Harian di dalam masjid lama juga mendapati, kesemua kabel elektrik terdapat di dalam masjid putus dipercayai akibat dicuri manakala keadaan sekelilingnya amat kotor dan beberapa tempat di luar masjid pula berbau busuk kerana air bertakung.

Seorang lagi penduduk dikenali sebagai Mohamad berpendapat, masjid lama itu tidak wajar dirobohkan kerana kemudahan itu masih elok dan kukuh malah jika diperbaiki ia dapat dijadikan tempat untuk belajar fardu ain atau diubah suai menjadi dewan serba guna.

“Sayang jika ia dirobohkan kerana struktur bangunan masjid lama masih kukuh,” katanya.
Dalam pada itu, Sinar Harian menghubungi Pengerusi Masjid Haji Muda Binjai Rendah, Ismail Sulaiman, 67, yang mengesahkan perkara itu, berkata, keadaan itu sudah mula berlaku apabila penduduk di situ mula menggunakan kemudahan masjid baru.

Menurutnya, sebelum ini masalah itu telah dibincangkan dalam mesyuarat jawatankuasa masjid dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Binjai Rendah dan dipanjangkan kepada pihak Jabatan Hal Ehwal Agama kira-kira dua tahun lalu.

“Bagaimanapun, sehingga kini masalah ini masih belum dapat diselesaikan,” katanya.-Sinar


Haiwan Misteri Dijumpai,Pernahkah anda jumpa?

bagaimana anda boleh MENANG RM5000 dengan memberitahu kami mengapa MRT adalah penting untuk ANDA!!!


4 perkara kita perlu tahu tentang kesihatan


[PANAS!!!]Tahukah Siapa Disebalik Maskot Kuning Digi?Klik Disini Untuk Lihat Model Sebenar


Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top