Budak Baik | Suatu ketika dahulu Bob merupakan seorang remaja yang agak liar. Dia sering terpengaruh dengan ajakan rakan-rakannya supaya melakukan perkara yang menyalahi hukum agama. Namun sekarang Bob sudah pun insaf dari melakukan perkara-perkara tersebut setelah kematian ibunya akibat barah payudara.

Bob Sudah Insaf

Setelah insaf, Bob sering pergi ke masjid untuk mendengar ceramah agama yang sering diadakan selepas waktu isyak. Ketika sedang kusyuk mendengar ceramah agama tersebut, tabung derma masjid pun diedarkan dan ketika sampai dihadapan Bob, Bob segera membuka dompetnya dan memasukkan duti berjumlah RM5 ke daalam tabung derma tersebut.
Tiba-tiba seorang pakcik yang duduk di sebelahnya menepuk bahunya dan menyerahkan duit sebanyak RM 300 kepada Bob. Bob berasa sungguh kagum dan insaf dengan kemurahan hati pakcik tersebut dan terus memasukkan duit yang berjumlah RM 300 itu tadi ke dalam tabung derma masjid. Tiba-tiba pakcik tersebut bertanya ke pada Bob.
Pakcik: “Nak, kenapa anak masukkan duit Rm 300 tu tadi ke dalam tabung masjid??”
Bob: “La..kan duit tu pakcik bagi kat saya untuk saya masukkan ke dalam tabung derma masjid.”
Lalu pakcik itu pun menjawab..
Pakcik: “Eh…bukan..tu sebenarnya duit anak. Pakcik nampak duit anak terjatuh masa anak hendak mengeluarkan duit dari dompet tadi. Sebab tu pakcik bagi kat anak……”

Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top