Nabi palsu di Serbia

Polis menangkap seorang lelaki yang mengaku diri sebagai nabi dan menipu pengikutnya dengan meminta harta serta membolehkan dia meniduri isteri para pengikutnya.

Lelaki 48 tahun bernama Bantil yang berkerja sebagai guru agama itu mempunyai kira-kira 50 pengikut yang tinggal dalam kampung mereka dalam Kabupaten Kutai Timur, Kalimantan Timur, Indonesia. Para pengikutnya memanggilnya Syekh Muhammad dan dia mengaku sebagai Nabi, walaupun disebutkan ajarannya menyimpang dari nilai-nilai Islam.

Seperti dipetik The Jakarta Globe pada Khamis 13/12 lalu mengatakan, para pengikut mengaku diminta menyerahkan wang kepada Bantil si nabi palsu maka dosa-dosa para pengikutnya akan diampuni. Jika pengikutnya tidak punya wang, maka Bantil harus dibenarkan meniduri isteri para pengikutnya agar dosa mereka boleh diampunkan.


“Kami menangkapnya selepas menerima laporan daripada penduduk,” kata Budi. “Setakat ini hanya satu orang yang dilaporkan ditipu oleh pelaku (Bantil) dengan memberikan 170 juta rupiah bagi membersihkan dosa-dosanya. Kami mengesyaki puluhan isteri para pengikutnya sudah ditiduri Bantil bagi menghapuskan dosanya. Kami masih menyiasat perkara itu,” jelas Budi.

Budi juga menjelaskan polis telah mengumpulkan beberapa alat bukti termasuk peranti bagi ritual seperti serban, boneka, kayu azimat, wang kertas dan tanda terima atau nota bayaran daripada pengikutnya.
Bantil sendiri telah mengaku meniduri isteri puluhan pengikutnya dengan alasan “membersihkan dosa-dosa mereka”. Polis juga mengesyaki Bantil menyihir para mangsanya.

Polis mengaku telah berunding dengan Majlis Ulama Indonesia (MUI) dan Kementerian Agama tentang sekte Bantil, dan kedua-dua badan agama itu menyatakan kepada polis bahawa ajaran Bantil telah melencong dari Islam.

Polis juga telah berbincang apakah Bantil juga akan disabit dengan kesalahan penodaan agama.
Bantil dijelaskan memulakan ajaran menyimpangnya pada tahun 2006. Untuk mengaburi para penduduk tempatan ia mendirikan sebuah desa khusus bagi pengikutnya. Pada 2008, seorang warga sudah menyatakan menentang adanya nabi palsu dalam desa tersebut, namun polis tidak dapat menangkapnya kerana kurang bukti.-HMO

Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top