Sempat Bertaubat Sebelum Maut Terbakar (3 GAMBAR)MARANG – “Hati arwah akhirnya terbuka untuk kembali ke pangkal jalan. Arwah sempat bertaubat, tidak meninggalkan solat dan sering berjemaah bersama bapanya sejak minggu lalu sebelum maut dalam kebakaran itu,” kata Rohani Mohamad, 59.

Rohani merupakan ibu kepada seorang penagih tegar, Rosli Omar, 41, yang maut dalam kebakaran membabitkan sebuah stor yang terletak di bahagian belakang rumah keluarga berkenaan di Lubuk Perah, Wakaf Tapai di sini, malam kelmarin.

Sebahagian tubuh anak kedua daripada enam beradik itu ditemui rentung dalam keadaan mengiring manakala kakinya juga terikat dengan tali berdekatan pintu di dalam stor yang dijadikan sebagai bilik tidurnya kira-kira jam 11.40 malam.

Berseorangan dalam stor

Rohani yang lebih mesra dipanggil Mak Long berkata, ketika kejadian anaknya berseorangan berada di dalam stor berkenaan manakala dia dan suami, Omar Husin, 67, serta ibunya, Zainab Said, 96, berada di dalam rumah.

“Mak Long hanya sedar kebakaran berlaku apabila terdengar bunyi percikan api dari arah stor tersebut. Mak Long panggil Rosli tapi dia tidak menyahut lalu terus masuk semula ke dalam rumah untuk membawa ibu yang uzur keluar,” katanya.

Dengan bantuan jiran berdekatan rumah, ibu Rohani yang berusia 96 tahun itu berjaya dibawa keluar dari rumah ke tempat lebih selamat sementara suaminya dan orang ramai cuba memadamkan kebakaran dalam stor tersebut.

“Pihak bomba yang dimaklumkan mengenai kejadian juga tiba sebelum kebakaran dapat dipadam sepenuhnya. Pasukan bomba berjaya membawa arwah keluar dari situ, namun dia disahkan meninggal dunia oleh pihak polis,” katanya.

Banyak berubah sebelum meninggal

Rohani berkata, walaupun anaknya penagih dadah namun, jauh di sudut hatinya tetap ingin kembali ke pangkal jalan. Malah, arwah sempat bertaubat dan meninggalkan tabiat buruk itu sebelum meninggal dunia dalam tragedi itu.

“Arwah bukan sahaja tidak meninggalkan solat tetapi akan menunggu Mak Long dan bapanya (Omar) untuk makan bersama sejak kebelakangan ini. Kami tak sangka perubahan sikap itu adalah sebagai tanda dia akan pergi,” katanya.
 
Katanya, aktiviti arwah yang terbabit dalam penyalahgunaan dadah sejak berumur 18 tahun cukup menyedihkan, namun dia tidak mampu untuk berbuat apa-apa selain menasihati anaknya itu dan memohon doa kepada ALLAH SWT.

“Kami sekeluarga juga tidak pernah berhenti menyokongnya untuk berubah agar kehidupan kami sekeluarga dapat kembali normal, tambahan pula arwah adalah satu-satunya anak lelaki dalam keluarga ini dan masih lagi belum berumah tangga.

“Walaupun arwah adalah seorang penagih dadah, kasih sayang kami terhadapnya tidak pernah luntur. Kami tetap mengambil berat dan jaga arwah sehinggalah kejadian kebakaran itu meragut nyawanya malam ini (kelmarin),” katanya.

Kesal tindakan abang

Turut bersedih dengan kejadian tu adalah adik perempuan mangsa, Yati Omar, 35, yang menyifatkan keadaan kematian abangnya dengan keadaan kaki terikat dengan tali adalah kehendak abangnya sendiri kerana tidak mahu keluar pada waktu malam.

“Arwah berubah secara mendadak dan sempat meminta maaf daripada mak dan ayah atas dosa-dosa dilakukannya. Dia juga sanggup mengikat kaki sendiri agar dapat menahan diri daripada keluar malam dan berjumpa dengan rakan-rakan penagih,” katanya.

Bagaimanapun, Yati kesal dengan tindakan abangnya itu kerana sanggup mengikat kaki sendiri hingga menyebabkan usaha untuk menyelamatkannya dari kebakaran menjadi sukar.  

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.-sinar harian

Posting Komentar

  1. Rezeki dia Allah bukakan hati sebelum di jemput pulang ke alam kekal. Semoga roh beliau di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman
    hOT >>BENARKAH PRODUK SEBAMED TIDAK HALAL? JOM BACA
    Isu >>PERANGAI PELIK PEGAWAI BANK YANG DI TEMBAK SEBELUM MENINGGAL

    BalasHapus
  2. Hidayah milik ALLAH bertuah kepada siapa yg diberikan hidayah walaupun sebelum byk membuat dosa.

    BalasHapus
  3. Nak Duit Poket dgn guna FB tak??
    RM0.15?? sikit kan??
    Klik punya klik.. tak sedar, dalam bank dah ada RM250! hehehe.. Seronok laaaa...
    daftar FREEE!..just promote jerr.... pastu boleh dapat RM 100 satu hari!...
    JOM! ((((CUMA KLIK JE LINK DI BAWAH DAN ANDA AKAN TAHU))):)

    KLIK PERCUMA Di: http://iklansticky.com/hop.php?ref=farahlove91

    BalasHapus

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top