Pencerobohan Lahad Datu : 2 Wira Negara Terkorban | komando cedera
12 penceroboh maut
PDRM, tentera diberi kuasa penuh ambil tindakan


Lahad Datu: Dua anggota komando Polis Diraja Malaysia (PDRM) terkorban, manakala 12 penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina maut dalam kejadian tembakan membabitkan kedua-dua pihak di Kampung Tanduo di sini, semalam.

Pemimpin kumpulan itu juga menuntut bertemu dengan pemimpin atasan mereka, namun sebaik sampai mereka membuat tuntutan ke atas Sabah yang didakwa sebahagian daripada wilayah mereka.

Kejadian jam 9.59 pagi dan berakhir 20 minit kemudian turut menyebabkan tiga lagi anggota keselamatan cedera.

Penceroboh rakyat asing yang maut antara 180 pengikut ‘Sultan Sulu’ yang dikepung pasukan keselamatan di FELDA Sahabat 17, Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu.

Mereka cuba keluar dari kepungan pasukan keselamatan dan mula melepaskan tembakan apabila terserempak dengan anggota keselamatan yang mengetatkan kepungan.

Anggota yang terbunuh ialah dari skuad Komando 69, iaitu Inspektor Zulkifli Mamat dari Besut, Terengganu dan Sarjan Sabaruddin Daud dari Sabak Bernam, Selangor.
Tiga anggota yang cedera ialah Koperal Azman Ampong, Koperal Mohd Tarmizi Hashim dirawat di Hospital Lahad Datu, manakala Konstabel Mohammad Qaiyum’aiqal Zolkifli yang cedera di bahu kanan dan kedua-dua kaki dihantar ke Hospital Duchess of Kent, Sandakan.

Sediakan makanan
Dalam operasi itu, pasukan keselamatan turut merampas dua M-16, dua raifal separuh automatik, dua pistol, magazzine peluru, peluru pelancar roket dan beg pakaian.

Pertempuran berlaku selepas kerajaan beberapa kali mengadakan rundingan dengan kumpulan itu yang menceroboh negara 12 Februari lalu bagi diselesaikan secara aman.

Sebelum ini, kerajaan turut menyediakan bekalan makanan dengan harapan mereka bersetuju menamatkan pencerobohan di kampung itu dan pulang ke negara asal.

Pemimpin kumpulan itu juga menuntut bertemu dengan pemimpin atasan mereka, namun sebaik sampai mereka membuat tuntutan ke atas Sabah yang didakwa sebahagian daripada wilayah mereka.

Kerajaan turut beberapa kali berkompromi mengubah tarikh akhir supaya kumpulan itu meninggalkan Lahad Datu, namun mereka terus menetap di situ dan enggan keluar.

Sementara itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang sedih dengan kejadian itu berkata, beliau memberi kuasa penuh kepada pasukan keselamatan untuk mengambil apa saja tindakan untuk menumpaskan kumpulan penceroboh terbabit.

Pasukan keselamatan katanya, sudah mengepung mereka sepenuhnya. Bot Tentera Laut Diraja Malaysia sudah berkawal di perairan dan Tentera Darat turut berkawal bagi mengelak penceroboh melarikan diri.

Penceroboh mula tembak
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, pada sidang medianya petang semalam, berkata kumpulan penceroboh melepaskan tembakan terlebih dulu apabila terserempak dengan anggota keselamatan menjalankan operasi mengetatkan kepungan.

“Pasukan kita tidak mempunyai pilihan selain membalas tembakan itu. Kita sebenarnya sudah memberi peluang kepada kumpulan terbabit dengan mengadakan rundingan, tetapi nampaknya mereka enggan keluar seperti diarahkan,” katanya.

Hamza berkata, sehingga lewat petang semalam, keadaan dilaporkan terkawal.

Beliau turut menafikan polis mengeluarkan perintah berkurung di Lahad Datu dan daerah lain seperti disebarkan pelbagai pihak, terutama di internet.

“Mengikut Akta Polis, perintah berkurung hanya boleh dikeluarkan Pesuruhjaya Polis Sabah dan saya tidak ada mengeluarkan arahan seumpama itu kerana keadaan di sini terkawal,” katanya.


Gambar terakhir arwah



Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top