Gambar hiasan

Kenapa Wanita Enggan Berpoligami? | Ramai dan kebanyakan isteri paling fobia dengan istilah ‘madu’, ada yang sampai sanggup berbuat apa sahaja termasuk meminta pertolongan bomoh dan melakukan perbuatan khurafat asalkan diri tidak di dua tiga atau empatkan (dimadukan).

Sesungguhnya, ‘mengharamkan’ dan membenci apa yang dihalalkan oleh agama secara tidak lansung bermakna kita mengingkari suruhan agama. Ini boleh mengundang dosa.

Mungkin ramai yang tidak menyedarinya dan mungkin juga ada yang sedar, tapi berpura-pura tidak tahu, malahan memberi pelbagai alasan dan masih lagi ingin menolak sekeras-kerasnya poligami.

Kita manusia hanya merancang, namun Allah jualah yang Maha Mengetahui. Dalam apa jua tindakan atau keputusan yang diambil, mohonlah petunjuk dari Ilahi. InsyaAllah selamat dunia dan akhirat.

Kenapa Isteri Menolak Poligami?

Antara faktor utama adalah persekitaran, masyarakat sering menggambarkan perkara yang negatif apabila melibatkan soal poligami, tak kurang ramai yang mencemuh dan memandang serong apabila wanita dimadukan atau bermadu.

Isteri kedua, ketiga dan keempat sering dituduh sebagai perampas, dan sering didoakan agar pernikahan tidak berkekalan.

Siapa yang sanggup terjun ke ‘lombong cemuhan dan fitnah?, mungkin ada tapi tak ramai yang sanggup menahan telinga mendengar cemuhan dan kutukan dari masyarakat.

Faktor media dan pengalaman dari mereka yang pernah bermadu, sering menggambarkan hidup yang penuh dengan derita, sengsara dan tunggang langgang setelah bermadu menjadi antara faktor mereka enggan bermadu.

Jarang lelaki dapat berbuat adil dengan isteri-isteri mereka, kerana selalunya niat mereka berpoligami serong, bukan kerana Allah tapi kerana tuntutan nafsu semata-mata, maka, bila nafsu mengawal diri, pasti pincanglah sesuatu institusi.

Ada suami mengabaikan nafkah zahir dan batin isteri pertama setelah ada pengganti yang baru, lebih menyedihkan, isteri pertama di aniaya dan anak-anak menjadi mangsa.

Lelaki sering menjadikan ‘Sunnah Nabi’ sebagai alasan untuk berpoligami namun malangnya suruhan serta tuntutan Nabi dan agama yang lain-lainnya ditolak tepi dan diabaikan.Sudahnya, meranalah seluruh isi keluarga. Kebahagiaan yang ingin dikecapi sebaliknya derita yang diperolehi.

Isteri juga enggan bermadu kerana ada di antara mereka terlupa bahawa setiap apa yang kita miliki di dunia ini adalah semuanya pinjaman dari Dia yang Esa.
Mereka yakin dan percaya, suami adalah hak milik isteri.

Apabila ini terjadi, mereka takut kehilangan hak milik mereka apatah lagi berkongsi hak milik dengan wanita lain.

Emosi yang sembilan gagal dikawal akal yang satu, lalu sering terjadi, mereka lebih rela diceraikan daripada dimadukan. Kedua-duanya halal, tapi satu dibenci dalam Islam dan satu lagi dituntut jika kena caranya.
Manusia sering dihidapi penyakit rohani atau penyakit hati yang sukar di lihat apatah lagi untuk di ubati.

Antara penyakit hati yang paling merbahaya adalah ‘keras hati’.

Dimana mereka tidak takut atau gerun bila melakukan kejahatan dan tidak pula berasa seronok bila melakukan ketaatan kepada Allah.

Penyakit hati yang lain pula antaranya adalah tamak, dengki, cemburu, iri hati.

Dan adakalanya, apabila penyakit ini kian parah, mereka sanggup menganiaya manusia lain pula.

Maka, kerana adanya penyakit hati ini, tak ramai antara kita yang sanggup mengambil risiko bermadu atau dimadukan.

Kesimpulannya

Demikianlah antara faktor kenapa kebanyakan wanita enggan berpoligami. Seandainya, punca-punca itu dapat di kikis atau dibuang, nescaya, para isteri tidak lagi gentar dengan istilah bermadu.

Jika semuanya baik lelaki atau wanita sedar hakikat sebenar sebuah pernikahan, insyaAllah, walau apa ujian dan dugaan mendatang, insyAllah sesebuah institusi kekeluargaan itu pasti tetap akan berdiri kukuh.

Poligami yang berjaya akan wujud jika unsur-unsur keadilan terhadap wanita dipenuhi, dan terlepas sama sekali dari belenggu rasa cemburu, perasaan buta dan ego yang berlebihan.

Poligami tidak bermaksud mengurangkan hak dan kehormatan wanita. Tetapimenjunjang kepentingan wanita.Pernikahan suaminya dgn wanita lain adalah lebih baik baginya daripada perceraian.

Kenapa Wanita Enggan Berpoligami?

Posting Komentar

  1. Kebanyakkan lelaki yang nak memadukan Isteri tidak mampu berlaku Adil mengundang trauma pada kaum wanita bila dengar perkataan BERMADU. Insya Allah kalau seorang lelaki itu cukup syarat yang membolehkan dia bermadu.. Tiada pertikaian mahupun trauma di kalangan wanita tentang madu ni. Tp rata2 kita dengar cerita orang hidup bermadu ni banyak yang sengsara dari bahagia.
    Panas >>CARA JIN MELAKUKAN
    SEKS & MEMBIAK

    BalasHapus
  2. Aku selalu tertanye tanye kenapa lelaki yang sudah beristeri tapi maseh nak tambah isteri lagi. Ada yang kawen dua kawen tiga dan kawen empat macam saleh yakub.
    Kenapa.. tak cukup ke satu..!
    Bagi aku lelaki kawen lebih dari satu cuma satu tujuan aje iaitu kerana SEX. Mereka tidak cukup dan puas dengan satu isteri untuk digauli dan mereka menginginkan lebih dan pelbagai citarasa dalam sex.
    hahaha jangan marah dan kalau nak marah pun ada ake kesah hahaha.

    Lelaki dari India bernama Ziona Chana ada 39 bini bayangkan macam mana dia atur dan menjadualkan giliran sex untuk bini bini dia, hebat betu dia dan tentu saleh yakub jeles gila kat dia hahaha.
    Kalau bagi aku lah andai ditakdirkan aku bertemu cinta sejati kaseh abadi cukup bagi aku cuma dia yang satu didunia dan akhirat walau dia cume seorang ibu tuggal hehehe.
    Lagi pun aku tengah kecewa gila sebab rozita cik wan dah bertunang ... ada tisu hahahaha

    BalasHapus
  3. wanita harus sntiasa muhasabah diri. Ye, mmg betul suami juga pinjaman Allah semata-mata. bila2 masa Allah blh tarik nikmat suami itu. dan bila soal poligami isteri sengsara di dunia dan mndapat gnjaran besar di akhirat manakala suami gasak la tanggung dosa2 isteri nye huhu..

    Utk kuat harus la muhasabah diri dan sntisa igt suami adalah pinjaman Allah semata-mata. Bila2 masa Allah blh tarik blk. dan mgkin itu ujian yg Allah berikan utk menghapus dosa-dosa lalu

    BalasHapus

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top