Tiga askar memukul seorang wanita yang tidak bersenjata, menarik pakaian wanita itu, dan seret dia ke bawah jalan Kaherah

Video : Aktivis Muslimah Mesir Dipukul dan Dibogel Tentera | Seorang aktivis wanita dan rakan-rakan yang sedang melakukan demonstrasi aman dari Mesir telah dipukul dan dibogel oleh tentera Mesir dengan kejam.

Video dan gambar yang dilampirkan menunjukkan kekejaman tentera Mesir membelasah seorang wanita muda di Tahrir Square di Kaherah pada hari Sabtu, hari kedua berturut – pertempuran dengan penunjuk perasaan yang bermula pada hari Jumaat dan terus semalaman.

Warga tentera walaupu disukai oleh aktivis Mesir kerana berdiri bersama pihak mereka semasa revolusi pada bulan Februari, kini telah menyebabkan beratus-ratus lelaki dan wanita ke hospital dalam tempoh 48 jam lepas dan telah membunuh sekurang-kurangnya 10, dengan peluru hidup ditembak kepada orang ramai.

Tindakan tentera memukul wanita tanpa belas kasihan itu sangat biadab. Ironinya, larangan keganasan terhadap wanita yang tidak bersenjata amat kuat dicanangkan di dunia Arab.

Tetapi untuk menonton tiga orang askar memukul seorang wanita yang tidak bersenjata dengan cota, menumbuk tubuh badan, dan menghentak dengan kasut boot, dan menunjukkan bahagian yang paling provokatif amat keterlaluan.

Perbuatan askar-askar itu menarik jubah hitam itu ke atas kepalanya dan mendedahkan bahagian muka badan dan dada wanita, bagi masyarakat Mesir, merupakan satu penghinaan yang mendalam. Di bawah, adalah sebahagian daripada gambar yang ditarik keluar secara terperinci.

Seorang aktivis lain telah berjaya merakam video kejadian yang amat kejam itu. Wanita itu mendapat hentaman yang begitu banyak kepada kepalanya, dan beberapa pijakan manusia pada dadanya. Walaupun salah seorang askar berusaha untuk penutup belakang dia tetapi itu tidak mengambarkan apa-apa.

Beberapa pemerhati yang melihat perbuatan kejam tentera Mesir itu cuba menolong wanita itu tetapi akibatnya, mereka turut dipukul teruk oleh tentera yang sedang dirasuk oleh syaitan.


Orang tua yang menolong wanita malang itu turut dibelasah sama. Memang amat kejam.

Tentera Mesir, institusi yang paling kukuh dan paling berkuasa bukan sahaja di Mesir, namun mungkin di dunia Arab, telah mengambil tindakan yang kejam sejak memenangi kuasa awal tahun ini.

Walaupun ia pada mulanya melindungi para aktivis revolusi pada bulan Februari dahulu dengan melindungi penunjuk perasaan daripada pasukan keselamatan negeri Presiden Hosni Mubarak, tentera Mesir telah beransur-ansur berubah dan mengisytiharkan bahawa tentera akan mengekalkan kemerdekaan daripada dan kawalan ke atas mana-mana kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

 Sebagai bantahan terhadap tentera telah berkembang, jeneral tentera Mesir telah meninggalkan janji-janji awal mereka kepada sokongan rakyat dan mengelakkan diri daripada keganasan terhadap orang awam. SCAF – Majlis Tertinggi Angkatan Tentera, panel yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin tertinggi tentera – semakin kelihatan seperti diktator Mesir yang baru. Tentera, kini secara terbuka menyerang orang awam, tidak akan mengubah polisi perang mereka terhadap aktivisme demokrasi.


Video Wanita Mesir Dipukul Tentera


Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top