Satu "ekranoplan" literal "skrin pesawat" adalah kenderaan yang menyerupai pesawat, tetapi beroperasi semata-mata atas prinsip kesan tanah. Kenderaan kesan bumi (GEV) terbang di atas mana-mana permukaan rata, dengan ketinggian di atas tanah bergantung kepada saiz kenderaan.

Semasa Perang Dingin, ekranoplans telah dilihat selama bertahun-tahun di Laut Kaspia sebagai besar, objek bergerak pantas. Monster Laut Kaspia nama telah diberikan oleh koperasi perisikan AS yang telah menemui kenderaan besar, yang kelihatan seperti kapal terbang dengan bahagian luar sayap dikeluarkan.
Selepas akhir Perang Dingin, "raksasa" diturunkan untuk menjadi salah satu reka bentuk Rusia beberapa tentera yang bertujuan untuk terbang hanya beberapa meter di atas air, menjimatkan tenaga dan tinggal di bawah radar musuh.

KM, sebagai Monster Laut Kaspia telah dikenali dalam rahsia Soviet program pembangunan tentera, adalah lebih panjang 100 m (330 kaki), ditimbang 540 tan dimuatkan sepenuhnya, dan boleh bergerak lebih 400 km / h (250 km / h), meter semata-mata di atas permukaan air.

Prinsip reka bentuk yang penting adalah bahawa angkat sayap dikurangkan sebagai operasi ketinggian ekranoplan yang meningkat (lihat kesan bumi). Oleh itu, ia adalah dinamik stabil dalam dimensi menegak. Setelah bergerak pada kelajuan, ekranoplan tidak lagi bersentuhan dengan air, dan boleh bergerak lebih ais, salji, atau tanah tahap sama dengan mudah.

Kraf Ini pada asalnya dibangunkan oleh Kesatuan Soviet sebagai sangat kelajuan tinggi (beberapa ratus km / jam) pengangkutan tentera, dan kebanyakannya berdasarkan pantai Laut Caspian dan Laut Hitam. Yang terbesar boleh mengangkut lebih 100 tan kargo. Pembangunan ekranoplans disokong oleh Dmitri Ustinov, Menteri Pertahanan, USSR. Kira-kira 120 ekranoplans (A-90 Orlyonok kelas) pada mulanya merancang untuk memasuki perkhidmatan tentera di Tentera Laut Soviet. Angka itu kemudiannya dikurangkan kepada kurang daripada tiga puluh kenderaan, dirancang akan digunakan terutamanya untuk Hitam dan tentera laut Soviet Baltik. Marshal Ustinov meninggal dunia pada tahun 1985, dan baru Menteri Pertahanan Marshal Sokolov berkesan menghentikan pembiayaan untuk program. Hanya tiga operasi A-90 Orlyonok ekranoplans dibina (dengan reka bentuk badan yang diperbaharui) dan satu Lun bertaraf ekranoplan kekal di pangkalan tentera laut berhampiran Kaspiysk.









Gambar-gambar semua di atas telah dibuat semasa Era Soviet, apabila negeri Soviet mempunyai wang dan keinginan untuk bereksperimen dengan ini ekranoplanes yang pelik. Hari ini hampir tiada kiri dalam keadaan bekerja.

Pada gambar-gambar dibuat oleh Rusia blogger Bu33er anda boleh melihat satu daripada ekranoplans terakhir "Orlyonok" diangkut oleh bot tunda di seluruh sungai Volga kepada salah satu daripada taman-taman hiburan Moscow, di mana ia mungkin akan dipasang sebagai monumen lain untuk tidak dikembalikan zaman Soviet dan pencapaian.



sumber

Posting Komentar

Jika anda merasakan artikel ini berguna sila share bersama kawan-kawan anda
Sila Komen Dengan Berhemah,Tulisan Dari Anda Adalah pendapat Dari Anda

 
Top